tisdag 14 september 2010

Jag ar likadan

Haromdagen uppdaterade en bekant boende i NY att han avskydde alla turister i NY. Saken ar den att han ar fransos och nyligen inflyttad. Jag funderade over detta uttalande och konstaterade att jag tyckte det var ganska lojligt. Sen kom jag pa att jag ar likadan sjalv. Attans, det maste bli andring pa det! Jag kan inte som inflyttad gnalla pa turister, aven om de kommer hit och kor som tokar, forirrar sig i rondeller, kor i 30 pa 50-vag och parkerar bilen pa ett satt som gor att inga bilar far plats dar fransoser latt klamt in 3 bilar. Jag ar ju faktiskt ocksa en turist, aven om jag blivit kvar lite langre an vanligt (7 ar nu). Dessutom ar ju inga av mina vanner "turister" nar de ar har. Ordet turist har fatt en negativ klang, trots att det egentligen ar varldens basta grej! Manniskor som ar ute och ser sig om dar de inte bor, som har det bra och upptacker, som har semester.

Nu ska jag aktivt jobba for att ha en mer tolerant attityd mot manniskor pa resande fot och dessutom inte tanka negativt sa fort jag hor ordet "turist". Sa det sa!

Pa tal om det, vi ska nu i veckan boka var resa till Hongkong dar vi ska spendera en dryg vecka med att just turista - kartor i hogsta hugg, gora shoppingfynd, ata gott och allt som hor till!

Inga kommentarer: