fredag 25 december 2009

God jul! (massor bilder)

Nu ar det juldagen och lugnet har ater lagt sig i lagenheten. Det har varit fullt upp sedan igar eftermiddag for min del, sedan igar morse for mammas del. Jannes moster och morbror anlande igar eftermiddag och lite senare kom en av Jannes kusiner, sa det var lite att sta i... baddning av sangar i lagenheten bredvid och inte minst lagning av julmat, som jag hade tankt att sta for. Det blev istallet mamma som gjorde den... och det tror jag att alla var nojda med med tanke pa hur mycket som gick at! Vi introducerade snapsen pa julbordet ocksa, som sig bor och sjong for fullt. Det blev lite annorlunda nar jag behovde oversatta "Hasten den har fyra ben, tuppen den har tva..." och "Tank om jag hade lilla nubben", men vi forsokte iallafall halla oss till de lite mera rumsrena versionerna.

Noah fick en hel del julklappar och undrade nog vad som stod pa nar han under nagra timmars tid hade 100% uppmarksamhet, inte bara fran mormor och morfar utan aven ovriga narvarande. Han var i sitt esse!

Jag fick ocksa fina, fina klappar - pengar till en soffa till nya studion fran mor och far och en safir-och-diamantring fran svarmor... hon hade fatt den i 30-arspresent men anvander den inte langre, sa hon tyckte att det var battre att jag tog den. Jag kanske ar ganska bortskamd?

Det osregnade under gardagen, men idag har det varit fint vader igen och vara gaster har varit ute och promenerat i omgangar. Sjalv har jag hallit mig inomhus dels for att passa pa att sova nar det fanns mojlighet, dels for att fixa lunch.

Istallet for att skriva en massa strunt sa far ni titta pa bilderna nedan. Och ja, snapsen gjorde oss alla ganska glada i hatten (kanske framfor allt mamma och mig).

Mamma och pappa pustar ut lite i soffan innan aperon (japp, skumpa saklart)
En efterfragad bild - julkrubban monterades varsamt av Jannes mamma igar. Det ar en provencalsk julkrubba vilket innebar att Jesus fods i en grotta... hmmm? Och han fods pa tolvslaget (se nedan).
Julkrubba. Den ser lite mer ut for varlden pa riktigt, men a andra sidan sa ar jag inte sa fortjust i julpynt i allmanhet, sa jag hade kunnat overleva utan...
Mireille (Jannes moster), Christiane (Jannes mamma) & mamma
Pappa pratar med Georges. Notera att George inte alls pratar engelska och pappa blandade lite av varje. Men det gick bra anda. De forstod varandra pa nagot underligt satt och verkade tycka att det var supertrevligt att diskutera fartyg, helikoptrar, varldsdelar och massa annat.
Noahs forsta julklapp - en gastol fran fadder Marianne
Noah far massa klappar - pappret ar ganska kul.
Lastbil med flak och en klossgrej kraver full koncentration
Mera klappar... en bok fran gammelmormor och gammelmorfar och en helikopter... gissa fran vem?
Julmat - kottbullar, olika sorters heminlagd sill, potatis, Jansons frestelse etc etc... julskinkan saknas, den gick inte att fa tag pa, men det gick ingen nod pa oss anda!
Mamma och jag... ganska glada efter snapsandet
Janne & jag. Mamma pratar med Janne under tiden for att forsoka fa honom att le pa kort for en gangs skull.
Svarmor och jag
Pappa & jag
Framstallning av de 13 efterratterna som ar en annan provencalsk tradition - 13 for Jesus och larljungarna. Och jag lovar att jag var mer an proppmatt innan jag hade hunnit till efterratt nr 2.
Christiane & Jean-Nicolas
Midnatt - Jesus fods. Det blev alltsa en pojke i ar igen. Alla figurer i julkrubban jublar, for det ar ett valskapt barn. Jag undrar for ovrigt var bjorntamjaren gor bland askadarna?
Noah forsoker ta ner juldekorationer med lego i munnen och med sin fiiiiina troja som Ewa har stickat
Jean-Nicolas, Noah & Serge leker med lego. Vem har roligast?

Inga kommentarer: