fredag 18 december 2009

Prickar

Sa efter annu en vaknatt for mormor (som formodligen sovit max en timme i strack och runt tre-fyra timmar totalt) sa var febern som bortblast hos Noah. Jag akte lattad till jobbet. Visst, han hostade en del, men anda, vad kan vara varre?

Klockan halv fyra ringde pappa "Noah mar samre igen och har prickar over kroppen". F..n tankte jag. Efter undersokning av prickar och samtal med barnlakare konstaterades att det formodligen ar "roseole" och ofarligt. Hmmm. Jag spenderade en halvtimme pa natet for att hitta oversattningen och lyckades efter mycket om och men finna den via det latinska namnet. Tredagarsfeber eller tredagarssjukan heter det pa svenska. Sager inte mig sa mycket, men om nu sa ar fallet ar sjukdomen benign och prickarna ska vara borta inom 1-3 dagar. Under tiden sa hostar den rosaprickige killen vidare. Hittills ikvall har vi haft tva kriser sen laggdags.

Sovforhallanden pa Rue du Lac ar ganska annorlunda just nu. Vi ar totalt fem pers som sover i fem olika rum; Noah i sitt rum, jag i sovrummet, pappa i studion, Janne i Faters o Nathalies lagenhet (om jag behover ta Noah pa natten) och mamma pa mezzaninet for att kunna hjalpa med N. Jag hoppas att vi snart kan aterga till normala sovrutiner!

Inga kommentarer: