torsdag 13 november 2008

Garagenycklar & parkeringsguden for gravida

Omradet vi flyttat till gar val att likstallas med typ Vasastan vad det galler parkeringsplatser – det ar i princip omojligt att hitta lediga platser nar man kommer hem lite senare pa kvallen (vilket vi ofta gor)- darfor beslutade ju vi oss for att investera en lojlig summa pengar och kopa ett garage av Mrs Lagenhet. Nu ar det bara sa att av de 100 nycklarna som hon forsett oss med sa saknas nyckel till var port samt ”beep” for att komma in i garaget... hon sjalv ar i Marrakesh sedan en vecka tillbaka och ”jobbar”. Jag tror (1.) Att hon inte vet vad jobba ar (2.) Att hon antingen har fullt med grejer kvar i garaget (3.) Alternativt har tappat bort nyckeln sa vi maste ringa en lassmed for att komma in i vart hiskeligt dyra, pyttelilla garage. Vagar inte ens tanka pa kvadratmeterpriset!

Lyckligtvis sa verkar det finnas en parkeringsgud for gravida (kors i taket). Alltsedan vi flyttade har jag hittat parkering pa samma gata, pa gatan nedanfor eller liknande, medan nar Janne kort och darmed lamnat av mig utanfor lagenheten, eller akt sjalv har han snurrat (som mest 45 minuter) for att slutligen parkera 10-15 minuters gangvag (20-25 minuter for gravid) fran oss i ett skogsbryn som ar hans back-up plan (dar finns alltid plats). Jag som tycker att jag aldrig tidigare har haft tur med att hitta plats har nu en stjarna klart lysande ovanfor i parkeringshimlen. Vem hade trott nagot sadant? Ingen hade nagonsin berattat detta for mig tidigare. Allt jag kan saga till parkeringsguden ar TACK och fortsatt hall din vakande hand over min Alfa Romeo!

Idag pa lunchen diskuterade vi renovering av lagenhet, malning, inkop av vitvaror etc. Min kollega blev djupt avundssjuk for att jag har foraldrar som kommer att komma hit och hjalpa till med att fixa iordning och sa att han under ett ars tid borde tagit tag i ommalning hemma hos sig. Han borjade genast kopsla for att se om mamma och pappa kunde tanka sig att stanna kvar och fixa i hans hus ocksa. Eftersom jag ar stenhard i forhandlingarna sa ar det for narvarande dodlage, men det kan handa att det finns arbete at er aven senare i ar mor & far. Just nu har han erbjudit 10 euro/timme, jag sager att om han ger det dubbla kanske det kan overvagas (han tjanar anda for mycket, sa han kan lika garna dela med sig lite!). Det kanske var dumt att skriva detta... nu kommer ni kanske loneforhandla nar ni kommer hit? Da ligger vi nog risigt till!

Inga kommentarer: