fredag 19 december 2008

Hastdiet och fransk administration...

Imorse nar jag at min havregrynsgrot sa Janne plotsligt ”Jag pratar zvenzka... bra!” och sa skrattade han nojt, innan han fortsatte ”Du ar min alskling. Och Mini”. Snacka om framsteg sen daggmaskhistorien... Han skrev ocksa pa msn ”puss helsklin” - gallande stavningen finns fortfarande en del att onska. I ovrigt har han konstaterat att jag numera for en diet for hastar – morotter, applen, havregryn... what can I say? Det ar ju sa gott!!!

Jag tror att jag tagit mig lite vatten over huvudet med uppgifter jag ska avsluta innan mammaledigheten, men det ordnar sig forhoppningsvis... I helgen ska vi forhoppningsvis koppla in vart internet och da kan jag ju jobba hemifran. SKOOONT!

Julhelgen kommer bli valdigt lugnt – vi har ingenting planerat. Vi har bestamt att vi ska traffa familjen Rask (Camilla, Stefan och vildarna) en dag. Jag forsoker aven overtala Janne att aka till Isola2000 och aka skidor en dag. Marianne och Marc ska dit sa det kan ju vara bra for honom att ha lite sallskap. Skidforhallandena ar battre an nagonsin och jag ar sa sugen, sa sugen pa att aka sjalv. Tydligen tycker flertalet att det ar en dalig ide. Jag antar att de ar radda for lavinrisken om jag trillar, alternativt snobollseffekten om jag borjar rulla nerfor. Skulle nog vara i princip ostoppbar. Ser iallafall ratt harligt ut och nastan tomt i pisterna!!!!!

Under lunchen var det en tjej som sa ”du har val ringt till forsakringskassan och sagt att du skjuter upp mammaledigheten (som skulle borjat i fredags)”. Jag svarade saklart att jag inte gjort det, men skulle gora det i eftermiddag. Sagt och gjort – jag ringde och fick prata med en kvinna som sa att de OMOJLIGTVIS kunde skjuta upp mammaledigheten, eftersom det maste goras senast dagen innan den legalt skulle ha borjat, i mitt fall den 13 december. Jag fragade vad detta innebar och hon sa ”Det innebar att du jobbat gratis denna vecka. Vi kommer inte att ersatta dig.” Jag forsokte vara stark och ifragasatta, tjabba och det hela slutade med att hon sa ”du skulle ha ringt oss eller kollat pa internet.” Jag forklarade att jag har annat att gora an att ringa forsakringskassan dagligen... Sa borjade jag grata. En javla vecka extra obetalt (av de totalt 16 som de sa frikostligt ger i Frankrike) som jag forlorar med min Mini tankte jag. Sen gick jag och pratade med var finansavdelning – de sa ”Lugna ner dig nu, satt dig har, vi ringer och du ska se att vi fixar det. Vi ar vana. Tricket ar att skrika hogre an vad de gor. ”. Hon ringde en foretagslinje och naturligtvis var det inte ens nagra problem. Pust! Jag far mina extra tre veckor med Mini till slut!

I helgen far vi nog internet. Hall tummarna!!! Da kan vi SKYPA – glom inte connecta med mig karin_france.


Isola 2000 idag

Inga kommentarer: