torsdag 18 december 2008

Solsken, provtagningar, amning & alkohol

18 december. Antal arbetsdagar kvar innan mammaledighet = 9
Idag skiner solen fran en ljusbla himmel. Det ar sa vackert, sa vackert! Jag onskar ni kunde se det ocksa. Igar kvall hade vi vara vanner pa middag och det var sa himla mysigt. Som vanligt en massa ratter att halla reda pa, men jag borjar bli van. Dessutom hade vi bestamt oss for att inte gora nagot avancerat, sa det blev chili con carne till huvudratt. Inte sa dumt med en baguette och en gronsallad till om jag far saga det sjalv. Det var forsta gangen vi bjudit hem Daniela och Sylvain och man vet ju aldrig hur stamningen kommer bli, men vi hade sa himla kul att de inte gav sig av hemat forran runt ett-snaret. Snacka om att jag ar lite sankt idag, men samtidigt valdigt nojd saklart!

Ikvall blir det lugnt, lugnt och imorgon ska vi pa gloggfest. Det ar kul nar det hander lite saker! Och nu borjar jag bli sa gravid sa det inte ar nagon fara om bebisen kommer. Pa tal om bebisen har jag varit pa amningskurs idag. Barnmorskan sa till min stora forskrackelse att det ar nolltolerans pa alkohol (med undantag for kanske ett litet glas skumpa pa nyarsafton). Jag sa att enligt svenska normer sa kan man faktiskt ta ett glas vin till maten nagon gang i veckan. Hon blev mycket forvanad och sa att sa resonerar de inte har. VAAAA??? Forsta saken dar fransoserna ar mer restriktiva an svennarna? Och det handlar om vin? Jag tanker ju LATT ga efter den svenska modellen – i detta fall maste det ju vara moderslandet som har ratt!

Utdrag fran livsmedelsverkets hemsida;
” Alkohol har inga positiva effekter för amningen. Enligt nuvarande forskning innebär det dock inga medicinska risker för barnet om du dricker måttliga mängder alkohol när du ammar, det vill säga 1-2 glas vin eller motsvarande 1-2 gånger i veckan. Den mängd alkohol som barnet kan få i sig med bröstmjölken är mycket liten. ”

Jag traffade ocksa narkoslakaren (om jag vill ha epidural). Han var inte nojd eftersom planerat datum faller pa en sondag. Vi kom overrens om att bebisen ska komma pa en veckodag istallet. Sen blev det lite prover ocksa och biologen sa att jag har en infektion. Forhoppningsvis inget allvarligt, men eftersom analyserna tar nagra dagar vet jag inte vad det ar. Sjalvklart blev jag latt hysterisk, men pratade senare med en barnmorska som sa att det inte ar nagon fara for bebisen. Sa jag hoppas att hon har ratt och tills vi far reda pa provsvaren sa kan jag ju inget gora anda annat an att forsoka vara lugn, ty nu kanner tydligen bebisen av sinnesstamningar och jag vill ju inte tillverka nagot psykfall om det gar att undvika. Jag ska till min gynekolog nasta vecka sa da far jag veta vad det ar (hoppas jag) och far lite lugnande besked (hoppas jag annu mera).

Inga kommentarer: