tisdag 2 december 2008

On sick leave

Jag var ”tvungen” att aka till jobbet idag for jag hade en webbdemo. Skont att prata konstant i tva timmar med halsont och uttalsproblem av M, N och andra sadana bokstaver som inte funkar nar man ar ingentappt. Nar jag kom hit imorse ringde jag direkt till en doktor och bestallde tid. Inte for att doktorn kan gora nagot – jag far ju inte ens ta ordentligt knark – men de kan skriva ut ett sjukintyg sa att jag kan fa vara hemma och kurera mig en eller ett par dagar. Det ar lite markligt i detta land – om man har ett sjukintyg sa blir man betald fran forsta dagen, alltsa ingen karensdag. Om man daremot INTE har det, sa tar man automatiskt semesterdagar. Jag som inte fattade detta innan och var hemma en dag nar jag var magsjuk fick alltsa sota for det med en semesterdag. Kan ju villigt avsloja att jag hade foredragit att tillbringa den semesterdagen pa ett annat satt an hangande over toalettstolen... man lar sig av sina misstag! (For ovrigt vet jag inte hur det skulle kunna varit mojligt for mig att ga till doktorn den dagen).

Det sjuka med det hela ar ju ocksa att det blir dyrare for alla att behova springa till doktorn for en forkylning som denna – jag vet ju vad det ar och att det kommer ga over och att jag inte behover nagon medicin, men anda far jag slosa pa skattepengar med tanke pa att franska forsakringskassan betalar 75% av beloppet och resten tacks av min extraforsakring som jobbet har fixat. Och sa undrar fransoserna varfor de har ett enormt budgetunderskott...

Imorgon eftermiddag aker Janne till Paris for att halsa pa sin mamma och shoppa lite. Han gillar bast att shoppa i Paris och kommer troligtvis att komma hem med lite nya klader. Dessutom har han bokat tid med nagon pa en barnvagnsaffar for att spana in en speciell barnvagn som han tycker verkar bra. Eftersom han ar projektledare for ”Inkop – Barnvagn” sa far han gora precis vad han vill. Vi far val se om han kommer hem med en sadan ocksa, kan ju bli ganska roligt att se honom pa tagstationen med en packad resvaska och en tom barnvagn och tillhorande attiraljer om han valjer att sla till... Han stannar i Paris anda tills pa sondag och jag ska foljdaktligen spendera helgen alldeles ensam. Det gor inte sa mycket, sarskilt om jag ar sjuk, for da kan jag ju fokusera pa att sova, lasa, ata, sova.

Inga kommentarer: