tisdag 10 februari 2009

Skattemyndigheten

Janne och jag har fatt varsitt rekommenderat brev. Forra gangen vi fick ett rekommenderat brev inneholl det presentkort hos Small Luxury Hotels. Jag var med andra ord ganska forvantansfull eftersom jag har bra erfarenheter gallande rekommenderade brev.

Denna gangen blev jag mindre glad. Det var fran franska skattemyndigheten. I detta land betalar man skatt nar man koper bostad. Skatten ar ca 7% av kopesumman. Skattemyndigheten tycker att vi i detta fall har betalat for lite (!!!) for var lagenhet i jamforelse med andra lagenheter som salts i samma residens. Jag tycker det ar val magstarkt att komma med sadana pastaelser nar det handlar om flera hundra tusen euro! For lite?! Nu tycker de foljdaktligen att skatten vi betalt inte ar tillracklig och vill ha 1800 euro till var! 1800 EURO VAR! Jag kan tanka mig massa saker vi kan gora for dryga 35 000 SEK och betala skatt ar inte en utav dem. Janne har faxat alla papper och vara argument mot detta till sin kompis i Troppan. Han ar ju advokat och kan forhoppningsvis beratta for oss hur vi ska bestrida detta absurda krav.

Dagen har varit ganska bra. Daggmasken ville inte sova langre an till atta. Det ville jag. Men han bestammer ju sa aven om vi lag kvar i sangen ett tag till blev det inte tal om somn. Efter lite pyssel i lagenheten begav vi oss ut i solen. Det blaste, men vindarna var varma och det var ljuvligt! Det blev en runda i nagra affarer idag igen och jag kopte Alla Hjartansdagpresenter till mina killar (se foto). Egentligen ar jag val inte direkt for denna extremt kommersialiserade hogtid, men just nu kanns alla argument for shopping som bra argument.

Eftermiddagen har tyvarr bestatt av kriser fran den lille - skrik, pruttar och naturligtvis de obligatoriska forsoken att pricka den som byter bloja nar man kissar. Mycket battre att pinka naken tydligen.

Noah och jag kollade pa batar
Jag har ju redan fixat mina alla hjartansdagpresenter, men om nagon vill ha forslag pa vad man kan ge sa ar denna lilla eka till salu. Kanske kan vara nagot?
Presenterna - en badanka dar det star "I love you"och en stekpanna i form av ett hjarta. Tankte gora pankisar pa Valentines. Ni far gissa vem som ska fa vad sjalva.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är ju på jakt efter en liten eka. Den där verkar intressant. Ska nog åka och kolla om årtullarna är slitna, om inte- givet köp!
Tack för tipset Karin!

Vive la France! sa...

jaa, tankte val att det kunde intressera nagon. tror du borde fa den for ett rimligt pris ocksa sahar i krisiga tider...