måndag 5 januari 2009

Engstrom eller Sirguey? Vad tycker ni?

Idag har jag haft min forsta mammaledighetsdag (langt ord!). Jag borjade med dalig nattsomn och blev glad nar Jannes vackarklocka ringde sa jag kunde fa ga upp och prata lite. Konstigt, vem hade nagonsin trott att de orden skulle komma fran mina skrivande fingrar? Jag fixade frukost medan han gjorde sig iordning - ombytta roller. Jag forvarnade dock att det ar ingenting han ska vanja sig vid. Efter en stund framfor datorn gick jag och la mig igen for att vila lite och vaknade tre timmar senare helt mosig. Da blev det brattom for jag skulle till kliniken pa annu en kurs infor forlossningen. Jag vet egentligen inte om jag gillar kursena, man far lite mer information an vad som kan tyckas nodvandigt. Vi far val se om de kan komma till nytta dagen D.

Nu till dagens viktigaste fraga - vad ska bebisen heta i efternamn??? Vi har tre dagar pa oss att aka till stadshuset och deklarera Minis existens nar han val ar fodd och da maste namnet vara spikat. Vi har nog fornamnen klara for oss (hoppas nu att dessa passar) men efternamnet... ska vi fa en Engstrom eller en Sirguey? Janne har ingenting emot en Engstrom och jag har inget emot en Sirguey. Engstrom funkar ju bra i Sverige men maste val ofta forklaras har. Sirguey a andra sidan ar ju i princip inte stavningsbart i Sverige och Janne havdar att det till och med ar vissa obildade korkskallar i Frankrike som inte forstar hur man uttalar detta enkla efternamn innehallande fyra vokaler av totalt 7 bokstaver... Det ar med andra ord ganska ovanligt aven har. Och sa finns dubbelnamnsalternativet, men jag tycker att det blir lite val langt... Just nu lutar det nog latt at Sirguey, men vad tycker ni? Notera: Enguey och Sirstrom ar inga alternativ!

Ikvall skulle jag ha akt till Daniela och tittat pa Mamma Mia, men hennes tvaariga dotter hade i helgen beslutat sig for att trycka in tva dvdfilmer i dvdspelaren samtidigt, varpa dvdspelaren numera inte alls vill samarbeta. Foljdaktligen blir Mamma Mia-seansen uppskjuten till senare i veckan da Daniela kommer till mig (utan Elsa) istallet.

3 kommentarer:

Unknown sa...

If you plan to visit Sweden (or anywhere else outside France) with the little baby during your materity leave or later (i.e. alone as Monsiur Sirguey will be busy at work) you might need proof that "Mini" is your child and probably you will also need an "attestation" from Monsieur Sirguey that you are allowed to take his child out of France (esp. if Mini is a French national). All this if Mini takes on Sirguey. I vote for SirGuey for the mother! Otherwise it might be best to increase the number of engstromers by one.

Vive la France! sa...

Thanks stefan! I'll tell JN. Hope you're doing well in the land of cheese and chocolate. Are you installed in the house - and most importantly - did you manage to stay awake until midnight on New Years' eve?

Åsa Mårtensson sa...

Jag röstade för Sirguey. Tills jag läste Stefans kommentar. Hmmm, verkar krängigt det där. Äh, bäst av allt är väl om ni gifter er och alla tar namnet Sirguey!!?